Hankkeiden viestintäohje on muuttunut

Leader-tukea maksettaessa ELY-keskus tarkistaa, että tuensaajan viestintämateriaali täyttää tiedotusvelvoitteet. Esimerkiksi, jos ensimmäisessä maksuhakemuksessa huomataan puutteita, tuensaajaa kehotetaan huomioimaan viestintävelvoitteet. Mikäli hakija ei korjaa puutteita, ELY-keskus voi vähentää haettavaa avustusta.

WWW-sivut ja sosiaalisen median tilit

Jos tuensaajalla/yrityksellä on verkkosivusto tai sosiaalisen median tilejä, jotka ovat kaikille avoimia ja nähtävissä ja niissä käsitellään pääsääntöisesti tuen saajan toimintaa, on verkkosivuilla ja somessa esitettävä hankkeesta lyhyt, tuen määrään suhteutettu kuvaus, josta käy ilmi hankkeen tavoitteet ja EU:n rahoitusosuus.

Tuensaajan henkilökohtaisilla tileillä ei tarvitse tuesta kertoa, ainoastaan yrityksen, organisaation tai hankkeen tileillä. 

Tiedot voidaan antaa sosiaalisen median tilin esittelytekstissä, profiilikuvauksessa tai julkaisun ohessa. Kun rahoituslähde käy ilmi jollain yllä mainitulla tavalla, se riittää eikä jokaiseen erilliseen sosiaalisen median kuvaan tai julkaisuun tarvitse sisällyttää kuvausta saadusta tuesta tai EU-tunnusta. Sosiaalisessa mediassa riittää lyhyt kuvaus saadusta tuesta, EU-tunnusta ei ole pakko käyttää, mutta sen voi halutessaan lisätä kuvaan.

Jos kyseessä on sellainen hankehakija, jolla on useita hankkeita, on hankkeen alkaessa niistä tehtävä kuvaus sosiaaliseen mediaan. WWW-sivuilla on oltava kuvaus hankkeista. Useilla isoilla hanketoimijoilla on verkkosivuilla hankekirjasto, jossa on kuvaukset käynnissä olevista ja jo päättyneistä hankkeista. 

Kysy neuvoa Leader-toimiston väeltä!

Scroll to Top